لكنت چيست؟

كاردرماني و گفتاردرماني

سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

لكنت چيست؟

لكنت زبان
لكنت نوعي اختلال ارتباطي است كه باعث شكل گيري وقفه در توانايي فرد براي سازمان دهي كلمات و جملات لازم براي برقراري ارتباط كلامي با ديگران مي‌شود. لكنت معمولا در كودكان 2 تا 5 ساله طبيعي است و در بيشتر موارد با گذشت زمان برطرف مي‌گردد. امّا اين مشكل در برخي افراد ادامه پيدا كرده و يا با بالا رفتن سن بدتر مي‌شود. در بسياري موارد، لكنت به عنوان يك مشكل تا پايان ممكن است باقي بماند. لكنت در صورتي كه به نحو مناسب درمان نشود مي‌تواند توانايي فرد در برقراري ارتباط موثر را مختل سازد و بر كيفيت زندگي وي تاثير بگذارد.

 
لكنت چيست؟عوامل زيادي مانند عوامل وراثتي، تاخير رشد كلامي و ساير مشكلات زباني و گفتاري در لكنت دخالت دارند. لكنت بيشتر در جنس مذكر ديده مي شود. نشانه‌هاي در ارتباط با لكنت شامل ترديد حين سخن گفتن، تكرار كلمات و گير كردن به هنگام سازمان دهي جملات است حركات غيرعادي بدن و تيك‌هاي صورت نيز ممكن است در حين صحبت كردن رخ دهد
.معمولاً كودكاني كه تصوّر مي‌شود داراي لكنت زبان باشند نزد آسيب‌شناس گفتار و زبان يا گفتاردرمانگر برده مي‌شوند تا مورد بررسي بيشتر قرارگيرند. گفتاردرمانگران، نحوه گفتار بيمار را زير نظر گرفته و به دنبال كشف الگوهاي «عدم روان گويي» در بيان كودك بر مي آيد.

انسان حين گفتار معمول، فكر و ايده اي را سازمان مي‌دهد كه بعدتر توسط بخش هاي مختلف مغز مانند ناحيه بروكا واقع در قشر پيشاني مغز به صورت گفتار نمود پيدا مي كند. به گونه اي كه اين بخش هاي مغز علائمي را به عضلات كنترل كننده گفتار مي‌فرستند تا به گونه‌اي فعاليت كنند كه اصوات خاصي توليد شود. عضلات دهان، صورت، چانه، زبان و حلق، به صورت همزمان با هم كار مي‌كنند تا كلماتي كه شنيده مي شوند، توليد شود.
 
لكنت چيست؟
فردي كه دچار لكنت است، با وقفه‌اي در جريان گفتار خود روبروست كه به «عدم سياليت» موسوم است. اين امر گهگاه براي افراد عادي هم به وجود مي‌آيد امّا فردي كه دچار لكنت است به طور مرتب با اين پديده روبروست به نحوي كه فرد در مهارت هاي برقراري ارتباط با ديگران با مشكل مواجه مي شود. كودكان عموماً به هنگام يادگيري روش هاي جديد به كاربردن زبان گفتاري، دچار لكنت مي‌شوند و لكنت آن‌ها ممكن است با كسب هر مهارت جديد زباني، براي مدّتي بيايد و بعد خود بخود برطرف شود. اين نوع لكنت زودگذر و عادي، گاهي «عدم فصاحت رشدي» ناميده مي‌شود. والدين بايد در طول اين مرحله رشد كه معمولاً از چند هفته تا چند ماه طول مي كشد، صبور باشند.

پس از اين زمان، كودك به احتمال زياد به الگوهاي گفتاري طبيعي‌تري دست مي‌يابد و مهارت‌هاي پايه‌اي محاوره و مكالمه و نيز توانايي هماهنگي عضلات مورد استفاده در تكلّم را بدست مي آورد. پس از آن كه كودك وارد مدرسه شد و شروع به صحبت كردن و گفتگو به طور منظم نمود، در خيلي از مواقع، مشكلات لكنت رو به بهبود مي رود؛ امّا در برخي موارد، لكنت باقي مانده و يا حتي با افزايش سن بدتر هم مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد